Zápis z Komise pro etiku ze 17. února 2010

Nová podání: 
Stížnost Českého statistického úřadu na časopis Respekt a Hospodářské noviny – články Do srdce temnoty a Korupce je všude. Materiál převzala kolegyně Bystrovová a na příští schůzi připraví event. podklad.

Podání Jany Valdrové – diskriminace žen jako skupiny obyvatel, tím, že média popřávají sluchu člověku, který se o ženách vyjadřuje vulgárně, zkresleně a apriori negativně. Komise se podáním podrobně zabývala a konstatuje, že média by měla pečlivě zvažovat, koho pozvou a pokud dotyčný (dotyčná) má extrémní názory, nemají je nechat bez komentáře.

Podání studentů FSV UK, týkající se pořadu Vikingové v Brně, odvysílaného ČT. Komise se s pořadem seznámila a konstatuje, že na jedné straně pořad mapuje brněnskou skupinu, která si hraje na Vikingy, zároveň je však z pořadu patrné, že jde o jisté náznaky fašizujících tendencí. Hajlování v pozadí a podobně. Bude dotázána redakce ČT.


Řešená podání:

*Rektorka Šenkýřová si stěžuje na články v HN z 2. 3 a 4. listopadu. Bude opět dotázána redakce HN. Materiál předá šéfredaktorovi kol. Černý.

* Stížnost na článek Jana Gazdíka, který uveřejnil článek o skautských symbolech. Stěžovatel dokládá, že symbol používaný skauty (protěž) je jiný, než nacistický. Bude dotázán autor článku.

* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Bude dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. Komise se obrátí na šéfredaktora Reflexu dopisem.

* Stížnost na novináře Jana Krále – LN (článek Část padlých stále nemá jména). Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátila dopisem. Odpověď zatím nepřišla – bude urgována.

* Stížnost na redaktorku Svobodovou – časopis Týden (fotografování různých občanů) – komise požádala redakci o vysvětlení, bude urgováno kolegou Lipoldem.

* Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. (vyšlo 11. září 2009). Šéfredaktoru MFD byl zaslán dopis se žádostí o stanovisko. Bez odezvy. Komise urgovala odpověď opět písemně. Udělá to potřetí a pak případ uzavře.

* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení. Psala jak redaktorce, tak šéfredaktorovi. Bylo pět urgováno dopisem šéfredaktorovi. Materiál předá do redakce kol. Bystrovová.

*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Byl dotázán ředitel ČRO. Přišlo stanovisko Českého rozhlasu, které bylo také posláno stěžovateli. Hana Hikelová, ředitelka zpravodajských stanic, v dopise konstatuje, že nešlo o zpravodajský příspěvek, ale o rozhovor s vedoucím redakce reportérů, uvádí zdroje, ze kterých M. Motejlek čerpal a zároveň konstatuje, že vyznění rozhovoru bylo poněkud zmatené, proto byl autor upozorněn, aby se podobné prohřešky ve vysílání neopakovaly. Tím KPE považuje stížnost za vyřešenou.


* Stížnost na materiál Radovana Daňka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT. Kolega Velíšek byl požádán o kontakt.


Pozor! Příští schůze se bude konat 17. března 2010

Zapsala B. Osvaldová

